Stále se něco děje…

V tomto článku bych rád objasnil některé skutečnosti okolo Brejlovců firmy Kuehn. Na tomto modelu s firmou Kuehn spolupracuji od samého začátku vývoje a výroby a tak si myslím, že k tomuto modelu mám co říci…

V poslední době se množí dotazy na téma Kuehn a a Brejlovec. Přichází dotazy zdali se vůbec Brejlovec ještě dělat bude, jak je to s modelem T478.3187 (33319), někdo slyšel, že Kuehn krachuje a další…

Přiznám se, že z množství a opakování těchto dotazů jsem už někdy trochu nevrlý. Na druhou stranu je evidentní, že o tento model je stále enormní zájem, přestože se start zrovna moc nevydařil.

Tak jak to tedy je?

Vezmu to na přeskáčku…

Firma Kuehn nekrachuje. Projevily se určité problémy s přesunem výrobních kapacit od jednoho výrobce k dalším poté, co původní výrobce ukončil svou činnost. Je nutné chápat, že toto není vůbec jednoduchý krok, zvláště v případě, kdy je dnes mnohem větší poptávka po výrobě, než kapacita samotné výroby. Všimněte si například, že firma Roco se rozhodla opět přesunout výrobu zpět do Evropy. Zatermínování výroby modelů do výroby se děje zhruba rok – rok a půl před samotnou výrobou. I u firmy Tillig musím své exkluzivní modely objednávat rok a půl dopředu, tady je to tedy stejné.

Je pravdou, že jsem si všiml, že pan Kuehn ubral pracovní tempo a více se věnuje své rodině. Několikrát jsem s ním na toto téma mluvil a s ohledem k jeho zdravotnímu stavu se není čemu divit, natož mu to vytýkat. Většina z nás by to udělala stejně…

Brejlovec se dále dělat bude. Nebudu nic prozrazovat, snad jen to, že nás čeká několik velmi pěkných modelů v příštích několika měsících… :)

K modelu 33319 neboli T478.3187

Před třemi lety, když přišel Brejlovec od firmy Kuehn na trh, se projevila vada v podvozcích. To souvisí s tím, že na poslední chvíli skončila výroba motorků, které byly do tohoto modelu plánovány. Aby se nezdržovala výroba, motorek se nahradil jiným, ale protože ten byl pomalejší, rozhodl se výrobce, který modely pro firmu Kuehn vyrábí, k úpravě pojezdů tím, že tam vložil místo jednochodového – dvouchodový šnek. Jenže bohužel, tato konfigurace se ukázala jako nešťastná. Bohužel podruhé, v té době nemohl pan Kuehn ze zdravotních důvodů modely u výrobce převzít osobně, jak to má ve zvyku, a tak s důvěrou nechal modely odeslat do svého skladu v Německu. Nikdo nečekal problémy, které v následujícím období přišly…

Jak se ukázalo, použití dvouchodového šneku přineslo problémy s cukáním podvozků. Modely jezdily většinou trhaně, zvláště v malých rychlostech. Naopak, maximální rychlost byla v přepočtu hodně přes 200 km¬/h. Trvalo nám zhruba ¾ roku, než jsme analyzovali problém a zkusili nějaké řešení. Následně byly vyrobeny samotné podvozky nové, které již splnily očekávání a „přezuté“ modely dnes dělají radost většině jejich majitelů.

Problém nastal u modelu 33319 – zde, kromě již výše zmíněného problém s podvozky se projevila méně kvalitní práce v designu lokomotivy. Na většině modelů byl v laku zastříkaný prach, někde s objevily škrábance, atd.. Pan Kuehn tehdy razantně rozhodl o výměně celé série této verze modelu. Ani on a ani já jsme netušili, že to nebude tak jednoduché. Spory o to, kdo je za vadu zodpovědný, byť z našeho pohledu je to jasné, dlouho neustávaly.

Důležité je, že i přesto se i nadále pracovalo na zdokonalení tvaru modelu a ještě většímu přiblížení se ke skutečné předloze. Já mám doma nyní na odzkoušení několik vzorků verze 33310A. Kdo jako první kouknul na fotky a je trochu všímavý, jistě si všiml několika rozdílů od verze první.

Tedy: hlavní novinkou a rozdílem je úprava části střechy, kde jsou žaluzie . Je to ten díl pod střední střechou. U původní verze byly zhruba o 1 mm výš, nežli je tomu tak na nové verzi, která více odpovídá skutečnosti. Tato úprava si vyžádala novou investici do výroby bočních stran formy. Další drobnost, která detailistu potěší, je náhon k rychloměru na jednom podvozku. Upravilo se taky několik drobných prolisů na bocích lokomotivy, které jsou nyní o malinko výraznější.

Uvnitř – samozřejmě nové podvozky. Ale nejsou to ty samé podvozky, které se používaly na „přezutí“ modelu. Tyto jsou jiné. Zkusil jsem rychlost modelu a ta téměř odpovídá své předloze. Naměřil jsem cca 110 km/h. Model jezdí klidněji a dosahuje stejné kvality, jako jiné výrobky třeba firmy Roco, nebo Tillig. Nicméně – pan Kuehn není s tímto stavem spokojený a chce to ještě více vylepšit. Další důležitá věc – světla neprosvítají vzájemně do sebe. Nyní tedy budou bílé svítit jen v bílýcha červené v červených. DPS je podobná, jako v předchozím modelu, rozhraní pro dekodér je stále NEM 651. Oproti předchozí verzi má model jednu celou nápravu obandážovanou oboustranně. Ostatní jsou bez bandáží. I u kol se mi zdá, že jsou použita s jinou výrobní technologií. Ale to musím ještě pořádně prohlédnout.

Design lokomotivy – samozřejmě, model má jiné číslo. Pro výrobu tohoto vylepšeného modelu jsem navrhl číslo 750.312. To mj. obnáší žlutý pruh na spodní části pluhu a oproti 750.160 má bílé lemování okolo oken. Také mi připadá, že odstín zelené je malinko světlejší. Ale opravdu jen o málo. Ostatní popisy zůstaly stejné.

Závěrem – já jsem z nového modelu nadšený a budu doufat, že se sériových modelů dočkáme co nejdříve.

750.312-1 750.312-1 750.312-1 750.312-1 750.312-1 750.312-1 750.312-1 750.312-1 750.312-1