BR180 od firmy Kuehn

Je to tady: Mnoha TT modeláři toužebně očekávaná řada 180 je krátce před zahájením prodeje. V polovině ledna chce Torsten Kühn, který model nejprve oznámil na květen tohoto roku, začít s dodávkami. Nejnovější model z Rheinbreitbachu jsme mohli vzít pod lupu už teď.

Řada 180 představuje dvousystémovou lokomotivu Deutsche Bahn AG, která je nasazována především do přeshraničního provozu do Česka a Polska. Pro její český původ získala lokomotiva přezdívku „Lis na knedlíky“ (Knödel presse). V polovině 70. let nechaly tehdejší DR pro zvýšení propustnosti elektrifikovat silně zatíženou trať v údolí Labe z Drážďan do Schöny proudovým systémem běžným v Německu - 15 kV, 16 2/3 Hz. Československé státní dráhy naproti tomu elektrifikovaly své tratě stejnosměrnou soustavou 3.000 V, běžnou na severu země. Nezatrolejovanou mezeru mezi Schönou a Děčínem musely nejdříve překonávat neekonomické dieselové lokomotivy. Smysluplné řešení spočívalo ve společném pořízení elektrické dvousystémové lokomotivy. Jako výrobci přicházeli v úvahu pouze LEW na německé straně a Škoda u ČSD. Protože LEW v tehdejší době byly plně vytíženy, dostala zakázku na novou dvousystémovou lokomotivu Škoda. Důležité komponenty střídavé části vozidla měly být ale každopádně dodány z tehdejší DDR. Od roku 1991 proběhly dodávky 19 sériových lokomotiv pro Deutsche Reichsbahn. Kromě trati Drážďany – Praha, předpokládané na začátku, byly lokomotivy od roku 1992 nasazeny také mezi Berlínem a polským Rzepinem. Mezi Německem a Českem převzala BR180 nejen dálkové expresy, ale především těžkou nákladní dopravu.

Konečně se tedy mohou i TT modeláři radovat: „Lis na knedlíky“ existoval dlouho jen ve velikosti H0 a nyní Torsten Kühn nabízí od poloviny ledna 2011 lokomotivu jako novou konstrukci hned ve dvou provedeních: jako řadu 180 pozdních DR a – nejen pro radost českých modelářů – jako model řady 372 ČSD. Oba modely stojí každý necelých 120 Euro.

Provedení

Nejen z důvodu snahy ovlivnit vysoké vývojové náklady na novou konstrukci, ale také jako příklon k osvědčenému, použil Kühn svou osvědčenou modulární „stavebnici“ a ze stávajících základních komponent vykouzlil nový model. Čistě technicky viděno nemůže „Lis na knedlíky“ popřít své pokrevní příbuzenství se svými předchůdci jako například BR110 nebo ER20: po uvolnění skříně lehkým rozepřením, uvidíte na první pohled přehledný vnitřek Kühnovy konstrukce. Typickým rysem hnacích vozidel z Rheitenbreitbachu je umístění všech elektronických součástek na jednu desku plošných spojů. Pod ní se nachází – v těžkém rámu z tlakového odlitku – pohonná jednotka s 5-ti pólovým motorem, jehož velké setrvačníky pomáhají dobrému výběhu a měkkému rozjezdu bez kymácení. Každého modeláře potěší výběh bez proudu asi 20 cm. Přes kardanové hřídele a šnekové převody je dostatečná síla motoru vedena na všechny nápravy. Převodovky jsou zespodu uzavřeny pro zamezení vnikání prachu a vláken z koberce. Pro zvýšení tažné síly je v každém podvozku jedno kolo opatřeno bandáží. Ve všech oblastech rychlosti přesvědčuje nenápadně běžící motor absolutně příjemnými regulačními vlastnostmi.

Chování při pomalé jízdě je díky spolehlivému odběru proudu ze všech náprav bezproblémové. „Lis na knedlíky“ je vybaven krátkým spřáhlem vedeným v kulise se šachtou pro normované spřáhlo a šestipólovým digitálním rozhraním podle NEM 651. Čelní osvětlení, automaticky přepínající podle směru jízdy z bílé na červenou, je realizováno pomocí teple bílých LED. Přiložený návod poskytuje podrobné informace potřebné pro údržbu modelu. BR180 je dodávána v nárazuvzdorném balení.

Vzhled

Téměř přesně podle předlohy byla lokomotiva zmenšena v měřítku 1:120. Jako u předchozích modelů nejsou madla a další detaily provedeny jako nasazovací díly, ale zaformovány. Opticky tato skutečnost téměř není znatelná, protože díly působí velmi plasticky díky přesnému potisku a tímto se subjektivně potlačí snížená hodnota. Pozitivní vedlejší efekt: robustní modely snesou snadno pevné uchopení a jsou také absolutně odolné proti nervující ztrátě nasazených dílů. Jako veskrze šťastné se jeví náročné znázornění síťovaných bočnic, rovněž přesvědčivě působí jemné kontury markantních ventilátorů.

Plošný potisk je sametově matný, všechny přechody mezi barvami jsou provedeny absolutně čistě. Díky přesně vsazeným čistým oknům je vidět na jednoduše zařízené stanoviště strojvedoucího, které nemohlo být provedeno až k podlaze.

Závěr

Dlouze očekávaný sen mnoha TT-modelářů je pravdou. „Lis na knedlíky“ od Kühna je pěkný, solidní model s mírnou cenou. Již dnes se těšíme na další barevné varianty, které tato zajímavá elektrická lokomotiva umožňuje.

Autor: Horst Wild www.kuehn-modell.de
Překlad: Pavel Štěpánek

Originál článku

BR180 BR180