První vozy této řady k nám dorazily v roce 1976 z vagonky ve východoněmeckém Görlitzu. Celkem bylo objednáno 50 vozů této řady s plánovaným nasazením na tratě Posázavského pacifiku (trať ČD 210 Praha-Vrané-Čerčany/Dobříš). Zde měly nahradit starší patrové soupravy řady Bp (Bpjo), které po rekonstrukci železničního svršku začaly na trati často vykolejovat. Mezi železničáři i veřejností ovšem nové vozy vyvolávaly rozporuplné pocity. Terčem kritiky se stal přístup do horního podlaží a výhled z oken v horním patře. Domovská stanice Praha Vršovice nebyla dostatečně vybavena pro jejich údržbu, takže vozy byly kvůli opotřebování dlouhodobě odstavovány. Oblíbenou atrakcí se stalo i demolování pater na odstavných kolejích ve Vršovicích. Ani dílny v Plzni si s vozy nevěděly rady, takže několik vozů bylo prohlášeno za neopravitelné a následně zrušené. Uvažovalo se i o odprodeji celé řady zpět do Německa, které ovšem o vozy nemělo zájem. Úspěšné nasazení 2 vozů na trati Rybník - Lipno prokázalo, že odstavování bylo z části zaviněno i nezájmem pracovníků vršovického depa. S postupem času došlo k přehodnocení situace - oprav se ujaly dílny v Nymburce a dokonce zprovoznily i několik zrušených vozů. Postupem času se rozšiřovala působnost těchto vozů po republice.
V roce 2006 slavila patra třicátiny a bylo třeba položit si otázku co dál. Zatímco jiné železniční správy již tyto vozy víceméně úspěšně modernizovaly (DB, MÁV), u ČD byl modernizován pouze vůz číslo 124 (CZE, čalouněná sedadla). V roce 2005 proběhla u všech 26 pater DKV Praha (číslo berte s rezervou) oprava nástupních dveří. Zajímavosti je i využívání automatického zavírání a blokování dveří za jízdy. Vozy byly tímto zařízením vybaveny již z výroby, využíváno je až od konce devadesátých let. V létě byla na Pacifiku jízda s otevřenými dveřmi mezi cestujícími velmi vítána (větrání).
Na trh přicházejí 4 různé vozy. Katalogová čísla
Vozy s označením Bap, tedy sériové, jsou datovány do roku cca 1976, tedy těsně po výrobě, na čelních stranách je uváděn jako výrobce Vagonka Görlitz. Vozy Bmo jsou datovány do období o cca 10 let později, vůz 41265 (se žlutým popisem) lze kombinovat i se sériovými vozy a nebo s druhým vozem Bmo, obě možnosti jsou možné a jistě tím zpestříte provoz na svém kolejišti. Na čelních stranách jsou uvedené dílny Plzeň. Mezi vozy Bap a Bmo jsou mimo čísel a označení rozdíly též v provedení piktogramů, popisy jsou odlišné.
Vozy mají vynikající jízdní vlastnosti, velmi dobře provedené popisy, hadice a šroubovky k dosazení. Vozy mám skladem, je možné je objednávat. Více na fotkách.