Norimberský veletrh hraček 2016

Jako každý rok, i letos se konal Norimberský veletrh hraček. Byl jsem tam pracovně v sobotu a mám několik informací, o které se rád podělím.

Určitě neobsáhnu vše, vybral jsem proto jen záležitosti důležité pro náš nejoblíbenější rozměr – TT.

Tillig

Jako první náš jistě největší výrobce TT. Na fotkách a v katalogu si jistě najdete každý svůj model, který vás zaujme. Já se zmíním jen o některých.

Velmi mě zaujal kotlový vůz na přepravu plynu. V tento čas bude v distribuci model 15003, s popisem Propan – Butan. Není asi potřeba popisovat, co vidíte na fotce. Já mám doma již model v jiném provedení a popravdě, moc se mi líbí. Provedení je na velmi vysoké úrovni, ať už samotná konstrukce modelu, tak jeho povrchová úprava. Tento vůz se na kolejišti bude vyjímat jak v ucelených soupravách, tak sólo v nějaké nákladní směsce. S tím souvisí i další typy kotlových vozů, které zaujmou především modeláře v mladších epochách. Ten, kdo si vloni objednal speciální set k veletrhu, jistě neprohloupil. Oba kotle byly již vystavené a vypadají velmi dobře. Mrkněte i na ten modrý výlisek – při detailnějším pohledu zjistíte, že jde opět o jiný typ vozu. V tomto segmentu se máme opravdu nač těšit.

Jako další jsou tu vozy Aee a Bee. Na rozdíl od „velkých bratrů“ v H0 zde jde o kompletně novou formu. Dveře svou šířkou odpovídají předloze. A čela vozu jsou také podle předlohy. Obojí v H0 není optimální. Tento vůz byl provozovaný se spouštěcími okny a jsou připravené i okna pro vozy klimatizované. Někde na fb jsem četl kritiku ohledně tvaru oken. K tomu jen dodám, že vše má své plus i minus. Ano, je pravda, že třeba okna od Kuehna jsou „propracovanější“. Na stranu druhou, jsou neměřítkově větší oproti předloze. Stačí jen počítat. Jestliže rám okna má v reálu 5 cm, tak v měřítku je to +/- 0,4 mm !! A teď to zkuste věrně převést do modelu. Takže ano, okna od Tilliga nejsou přesně podle předlohy, ale podle mého názoru, je to lepší, než dělat kolem oken nějaký rám, který tam bude jak pěst na oko. V modelu tohoto vozu se nám otevírá spousta dalších možností, jak doplnit svůj vozový park o, skoro, moderní vozidla.

Jak jste si jistě všimli, firma Tillig převzala do svého sortimentu modely firmy Modist. Na veletrhu byly vidět také modely lokomotiv V100 DB a BR 212. Jde o velmi zdařilé modely, které budou nyní lépe dosažitelné, než v dřívějších dobách.

Kontejnery – na fotkách vidíte finální podobu dalších dvou kontejnerů, kterými bude firma doplňovat své modely.

Dále byly k vidění již téměř kompletní modely lokomotiv BR 95. V základě jsou zatím dvě provedení. Model je velmi zdařilý a je jisté, že Tillig páry umí…

Osobní vůz „Eilzugwagen“ – známe i z mých speciálních modelů – má nyní nově doplněné i přechodové můstky s návalky.

Nový tříosý osobní vůz – zde jde o model v 3D tisku. Prozatím. Zajímavé jistě bude, až bude vyroben i jako model vozu v ČSD, které se u nás také vyskytovali a bude tak možné doplnit tříosé modely osobních vozů, které byly vyrobeny již dříve…

Tady bych mohl skončit… ale to bych přeskočil model pro nás nejdůležitější… a to sice T466.2 / 742. Tedy postupně.

Jako první verze bude vyroben model v provedení prvního unifiku, tak jak vyjížděly z fabriky. Šedá střecha, rám a červená skříň. ČSD.

Na fotkách vidíte model, jak byl vyroben technologií 3D tisk. Má spoustu nepřesností. Na těchto mustrech jde o odladění a odstranění nedostatků, které by třeba ve 3D kresbě mohly tvůrcům uniknout. Vzpomeňte na žaluzie u našeho Brejlovce. Na první pohled jsem přišel na několik nedostatků, na které jsem upozornil odpovědné lidi z firmy. Ještě budu k tomuto připravovat podrobnou prezentaci, kterou firmě pošlu. Je výborné, že je nyní tato možnost. Lze se tak vyhnout náročným úpravám již vyrobených forem. Budete-li mít někdo nějaký postřeh, budu rád, když napíšete.

V plánu jsou další verze tohoto modelu a dostane se tak na příznivce všech epoch.

Model bude mít rozhraní pro dekodér PLUX12, bude tam prostor na zvuk. Spřáhlo bude na KKK, pluh bude uchycený na šachtě spřáhla. V přípravě je i model pro T448/740.

Výhybka EW1 – na fotce můžete vidět finální verzi s kovovou srdcovkou. Toto provedení lze již objednávat. U srdcovky půjde přepínat polarizaci napájení.

Nakonec pár fotek upravených forem kotlových vozů H0.

Kuehn

Zde snad konečně tají ledy. Za poslední tři, čtyři roky, cokoliv se mohlo pro nás, modeláře, nepovést, to se nepovedlo. Nyní se zdá, že se začíná blýskat na lepší časy. Po velmi výrazném úspěchu s novým vozem, nyní firma chystá druhý, podobný nákladní vůz. Dále jsou v plánu minimálně dvě verze oblíbené lokomotivy řady 371/372, další sety vozů Shimmns, čtyřvozový - obsahuje i provedení vozů ZSSK Cargo a Express Rail a dvouvozový set vozů s nápisy STEEL. Zajímavým počinem bude nový ovladač C- one. Všechny tyto modely již nyní můžete objednávat přímo u mě e-mailem.

Jistě vás zajímavý termíny. To je takové ožehavé téma. Samozřejmě jsem se ptal, jestli je to poslední verze termínu. Kuehn mi pevně odpověděl, že „ano – doufám…“.

Tedy – pokud vše dopadne, ve IIq. se objeví všechny verze brejlovců. Údajně jsou již všechny verze vyrobeny, nalakovány a poskládány… a uloženy v krabičkách. Čekají na pojezd, který právě finišuje. Ptal jsem se, proč to tak dlouho trvá, vždyť verze pojezdu, kterou mi poslal Kuehn někdy před rokem, se mě osobně už docela líbila. Odpověď byla lakonická…“mně ne…pojezd musí fungovat na 100%. Tenhle má jen 80…“ Takže proto čekáme. Na druhou stranu je to logické. Další nepovedený výrobek by byl obrovskou ztrátou. A navíc, budou se na něj stavět další modely.

Do konce roku chce mít na trhu další model, který je už asi dva roky připravený a zpracovaný. Podrobnosti zatím nebudu sdělovat, nechám pracovat vaší fantazii. Já se na něj moc těším.

Rok 2017 bude ve znamení Bardotek.

RS 1 cca září tohoto roku. A budou dvě provedení. 840 010 a 840 006.

No, budu nám držet palce, ať to klapne. Jakmile bude hotový pojezd na T478, věřím že se bude vyrábět….

Jako novinku v kolejivu chystá Kuehn dlouhou výhybku.

Ostatní

Na dalších fotkách máte další modely, některé se opakují, jiné jsou nové.

A poslední pár kolejišť.

V případě dopisů pište na modely(zavináč)modelyasport.cz . Budu se těšit na vaše postřehy a konstruktivní připomínky.